صدای خود را سالم نگه دارید

صدا چیست؟
“صدا” آوایی است که از لرزش تارها صوتی ایجاد می شود، به این صورت که به واسطه عبور جریان هوا از جنجره، تارهای صوتی بهم نزدیک می شوند و در پی آن اصوات مختلفی ایجاد می گردد. صدا یکی از منابع خدادای و کاربردی مهم در زندگی انسانهاست و به عنوان رایج ترین ابزار ارتباطی نیز شناخته می شود. لازم به ذکر است که برخورداری از صدای شفاف و رسا هم در تعاملات اجتماعی و هم شغلی مقوله حائز اهمیتی محسوب می شود. باید توجه داشت که مراقبت مقتضی و استفاده بهینه از صدا، ضامن سلامت تارهای صوتی در تمام طول زندگی است.

چگونه می توانم تشخص دهم که دچار اختلالات مربوط به صدا هستم؟
مشکلات صوتی علائم خاص خود را دارند، تشخیص آنها کار ساده ای نیست، و معمولاً با تغییراتی نظیر گرفتگی، گوش خراش شدن، خس خس کردن، و خشن شدن صدا همراه هستند. افرادی که به چنین مشکلی مبتلا می شوند اصولاً با زیر و بم شدن ناخواسته صدا و به تدریج از دست دادن توانایی تولید صوت مواجه می شوند و زمانیکه زیاد صحبت می کنند، احساس خراشیدگی و درد در گلوی خود احساس می کنند. مشکل زمانی جدی می شود که خون از دهان فرد خارج شود و یا در خلط خود خون مشاهده کند. در صورت بروز یک چنین عارضه ای به احتمال زیاد مشکل جدی است و فرد حتماً باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نماید.
از جمله دلایل معمول ایجاد تغییر در صدا چیست؟
تغییر صدا گاهی اوقات در پی عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ایجاد می شود که تا دو هفته بیشتر به طول نمی انجامد. عفونت قسمت بالای سیستم تنفسی که در پی سرما خوردگی ایجاد می شود سبب تورم تارهای صوتی شده و در نتیجه میزان ارتعاش آنها را تغییر می دهد و باعث می شود که فرد صدای غیر نرمالی پیدا کند. کاهش استفاده از صدا (استراحت دادن به تارهای صوتی) سبب تسریع روند بهبودی می شود. به هر حال پس از بهبود برنشیت یا سرما خوردگی صدای شخص به حالت اولیه خود باز می گردد. اما اگر پس از طی کردن مدت زمانی در حدود ۲ تا ۴ هفته توانایی های صوتی به حالت اولیه خود باز نگشت، بیمار می بایست تحت نظر مستقیم یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی قرار بگیرد. آزمایشات و تست های پزشکی تشخیص سلامت گلو و حنجره پس از تغییر صدایی که بیش از ۱ ماه باقی بماند به ویژه به افراد سیگاری توصیه می شود. توجه: تغییر در صدا یکی از اولین و مهمترین علائم ایجاد سرطان حنجره است، که تشخیص سریع و بموقع آن به شدت بر میزان تاثیرپذیری درمان اثر گذار خواهد بود.
۶ نکته برای تشخیص مشکلات صوتی
سوالات زیر را از خود بپرسید تا تشخیص دهید که آیا دچار اختلالات مربوط به صدا هستید یا خیر:....
ادامه نوشته

لكنت زبان در پسرها سه برابر شايع تر از دختران است

متخصصان گفتاردرماني، بهترين سن براي درمان لكنت زبان در كودكان را قبل از 7 سالگي مي دانند. 
 دكتر مهري برائتي، عارضه لكنت زبان را هر نوع گير و تكرار بر روي كلمات تعريف كرد و با بيان اين كه لكنت زبان، عمدتاً در سنين كودكي ايجاد مي شود، گفت: از علل به وجود آمدن لكنت زبان در دوران كودكي، مي توان مواردي همچون ترس هاي شوك آور دوران كودكي، عوامل مادرزادي و ژنتيكي، دو زبانه بودن محيط زندگي كودك و نيز تقليد و تكرار را برشمرد كه عامل آخر بدين معناست كه تقليد و تكرار رفتار كودكان دچار لكنت، در اماكني همچون مهد كودك ها، توسط ديگر كودكان نيز مي تواند منجر به لكنت زبان شود.
    وي از علل لكنت زبان در بزرگسالان را ناراحتي هاي روحي و رواني و همچنين تصادفات، ذكر كرد.
    دكتر برائتي، از علائم و نشانه هاي لكنت زبان را تكرار و گير كردن كلمات هنگام صحبت كردن، اعلام كرد و افزود: لكنت زبان شديد در كودكان، منجر به نمايان شدن علائم بارز ظاهري در چهره مي شود كه از آن جمله مي توان به فشرده شدن لب ها و پلك ها موقع گير كردن كلمه يا پرش ابرو، پرش دست و همچنين تيك گردن و چشم، اشاره كرد.
    اين پزشك گفتار درمان، با اشاره به اين كه 70 درصد مراجعه كنندگان داراي لكنت زبان، در محدوده سني دو تا شش سال و 30 درصد هم در سنين نوجواني هستند، خاطرنشان كرد: بيماري لكنت، در پسران به نسبت 3 به 1 بيشتر از دختران شايع است.
    وي در زمينه روش هاي درماني اين عارضه، ابتدا رفتار درماني و در درجه بعد گفتار درماني را عنوان كرد و گفت: با توجه به اين كه فرد دچار لكنت زبان، به مرور زمان دچار مشكلاتي از قبيل عصبانيت و پرخاشگري، گوشه گيري و منزوي شدن، عدم اعتماد به نفس در صحبت كردن و همچنين افت تحصيلي در مدرسه مي شود، براي درمان ابتدا، بايد مشكلات رفتاري و روحي حاصل از اين عارضه، برطرف شود و در درجه بعد به فرد داراي لكنت تمريناتي داده شود تا بتواند شمرده شمرده، صحبت كند.
    دكتر برائتي، از ديگر روش هاي درماني لكنت زبان را دادن مشاوره به فرد و خانواده وي براي افزايش اعتماد به نفس فرد و كاهش لكنت بيان كرد و گفت: استفاده از دستگاه لكنت شكن و تمرينات فرد براي شمردگي در صحبت كردن نيز از روش هاي درماني مؤثر است.
    وي با اشاره به اين كه بهترين سن براي درمان لكنت زبان، قبل از 7 سالگي است، به خانواده هاي داراي چنين فرزنداني توصيه كرد: در صورت داشتن كودكي با لكنت زبان، هر چه زودتر در زمينه درمان عارضه وي به پزشك معالج مراجعه كنيد، چرا كه تاخير در شروع درمان و شدت يافتن فشارهاي محيطي، مي تواند منجر به بروز صدمات روحي و جسمي در آينده كودك شود.
    دكتر برائتي، همچنين خانواده ها را از دادن تذكر و فشار آوردن به كودك براي صحيح حرف زدن باز داشت و گفت: خانواده ها بايد از كمك به فرزند داراي لكنت خويش در گفتن كلمات خودداري و سعي كنند با تشويق كودك به صحبت كردن در جمع، اعتماد به نفس وي را بالا ببرند.

ضوابط تأسيس دفاتر گفتاردرماني

يك ) دفتر گفتار درماني به محلي اتلاق مي شود كه طبق ضوابط و مقرات وزارت بهداشت ‘ درمان و آموزش پزشكي براي ارائه خدمات گفتار درماني پس از دريافت مجوز فعاليت ، توسط افراد واجد شرايط مندرج در اين آئين نامه داير مي گردد
دو ) آسيب شناس گفتار و زبان به فردي اتلاق مي شود كه دانش آموخته مقطع كارشناسي يا مقطع بالاتر اين رشته از دانشگاه هاي داخل يا خارج از كشور باشد و مدرك وي به تائيد وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي رسيده باشد

سه )مجوز فعاليت گفتاردرماني عبارت اسـت از مجـوزي كه پس ازبررسي مدارك و مستندات توسط دانشگاه هاي علوم پزشكي صادر مي شود
شرايط، ضوابط و مدارك مورد نياز


٭شرايط فردي
جهـت بـالا بـردن سطـح كيفـي خدمات درماني دردفاتر گفتار درماني داشتن سابقـه كـاردرايـن رشتـه درمراكز درماني، دولتي ، خيريه و خصوصي به شرح زير ضروري مي باش
د

 براي ايجاد دفتر گفتار درماني درشهرتهران و كرج ‘ داشتن حداقل 5 سال سابقه اشتغال بـه كـار تمـام وقت در مراكز فوق
براي ايجاد دفتر كار در ساير شهرها و شهرستان ها داشتن حداقل 3 سال سابقه اشتغال به كار تمام وقـت در مراكـز مذكور
تبصره 1 : مدت خدمت نظام وظيفه و طرح نيروي انساني و يا ساير تعهدات قانوني درصورت ارائه گواهي معتبر اشتغال به گفتار درماني جزء سابقه كار محسوب مي شود
تبصره 2 : مدت تحصيل كارشناسي ارشد گفتار درماني حداكثر تا يك سال و دكتري حداكثر تا دو سال براساس گواهي دانشگاه محل تحصيل جزء سابقه كار محسوب مي شود
تبصره 3 : گواهي سابقه اشتغال به گفتار درماني در مراكز خصوصي بايد به تائيد معاونت درمان و دارو دانشگاه / دانشكده مربوطه برسد


مدارك مورد نياز براي تأسيس دفتر گفتار درماني شامل موارد زير مي باشد ‘ كه بايد به معاونت درمان و دارو دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني مربوطه ارائه گردد
الف ) گواهي انجام دوران مقدس سربازی يا معافيت خدمت قانوني
ب ) گواهي عدم سوء پيشينه كيفري - در مورد شاغلين رسمي مراكز دولتي با ارائه تصوير حكم استخدامي نيازي به اين گواهي نمي باشد
پ ) يكي از مدارك تحصيلي كارشناس ، كارشناس ارشد ، دكتري گفتار درماني
ب ) سه قطعه عكس4*3
د ) گواهي سابقه اشتغال به گفتار درماني
ه ) اعلام كتبي آدرس دقيق دفتر كار و ساعات فعاليت و تلفن تماس جهت هماهنگي به منظور بازرسي از محل دفتر كار
م ) ارائه تصوير يا شماره کد ملی
ی ) اصل فيش های بانكي طبق مقررات مربوطه(مبلغ وشماره حساب از طريق کارشناسان واحد صدور پروانه ها به متقاضی اعلام خواهد گرديد ،مبالغ جهت شهر تهران وساير شهرستان ها متفاوت می باشد)


شرح وظايف و حدود اختيارات........

ادامه نوشته

كم شنوايي چه تاثيري بر زبان و گفتار دارد؟

   هر چه سن شروع كم شنوايي كمتر و ميزان كم شنوائي بيشتر باشد اثرات سوء آن بر گفتار كودك بيشتر است . كودك عادي از ابتداي نوزادي دائما" صداها را مي شنود و بتدريج زبان را فرا مي گيرد و در حدود 5/3 سالگي به حداكثر مهارت زباني دست مي يابد در حالي كه كودك كم شنوا از زمان تجويز سمعك اين اصوات را مي شنود . افراد كم شنوا را بر حسب سن ابتلا به كم شنوائي به گروههايي تقسيم مي كنند .
      اگر كم شنوائي پيش از 3 سالگي ايجاد شده باشد آنرا كم شنوائي پيش از زبان آمـوزي مي گويند و اگر كم شنوائي پس از 3 سالگي ايجاد شده باشد آنرا كم شنوائي پس از زبان آموزي مي گويند . حال اثرات كم شنوائي را در هريك از اين گروهها جداگانه بررسي مي كنيم:
 
كودكان كم شنواي پيش از زبان آموزي :
     بيشتر افراد دچار اين نوع كم شنوائي هستند و ويژگي هاي اين گروه به خصوص در ارتباطات اجتماعي شان با ديگر گروهها فرق مي كند . در حقيقت بروز كم شنوايي سه نسل را متاثر مي كند :
1.  والدين ناشنواها
2.  خود ناشنواها
3.  فرزندان افراد ناشنوا
      غالبا" والدين افراد ناشنوا و فرزندان آنان شنوا هستند بنابراين اين افراد بين دو نسل والدين خود و فرزندان خود ، اجتماع تنهايي هستند .
      والدين كودكان كم شنوا بيشترين تاثير را در ارتباطات اجتماعي آنان دارا هستند . والدين ممكن است شنوا يا ناشنوا باشند :
-  والديني كه خود ناشنوا باشند ، معمولا" خيلي هشيارتراند و زودتر ناشنوايي كودكشان را تشخيص مي دهند و كودكان آنان غالبا" خيلي زود مثل زبان مادري شان از زبان اشاره استفاده مي كنند و از همان كودكي حركات دستي دارند .
-  اما در 90% موارد ، والدين خود شنوا هستند . اين دسته از والدين ، پيش از تشخيص ناشنوايي فرزند خود غالبا" ماهها با خود تقلا مي كنند و پس از تشخيص قطعي دچار ضربات روحي شديدي مي شوند . اين گروه بيشتر با كودكان خود حالت معلم مانند دارند ، از كودكشان انتظار زيادي داشته ، انعطاف پذيري شان كمتر است و به دليل احساس ناتواني در برقراري ار تباط با كودكشان معمولا" ارتباط مناسبي با وي ندارند .
 
اثرات كم شنوايي :

1- رشد زباني

      ميزان كم شنوايي و سن شروع آن اهميت بسياري در رشد زباني كودك دارند . زيرا براي دستيابي به رشد زباني ، يك سن بحراني زبان آموزي داريم . به اين معنا كه چند سال اول زندگي هر كودك براي يادگيري زبان وي اهميت اصلي را دارند و پس از آن زبان آموزي بسيار مشكل صورت مي گيرد . بنابراين حتي يك كم شنوائي خفيف هم مي تواند اثرات عميقي بر روي گفتار كودك داشته باشد .
     كودكان كم شنوا در درك زبان و دريافت گفتار دچار مشكلات عديده اي هستند . اين كودكان بيشتر.........

اختلالات يادگيري

بسیارند کودکانی که ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی و قد و وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است. هوششان کمابیش عادی است، به خوبی صحبت می‌کنند، مانند سایر کودکان بازی می‌کنند و مثل همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار می‌کنند، در خانه نیز خود یاریهای لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنان واگذار می‌کنند به خوبی انجام می‌دهند و از رفتار و اخلاق عادی برخوردارند. لیکن وقتی به مدرسه می‌روند و می‌خواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند دچار مشکلات جدی می‌شوند. بیش از یک قرن است که متخصان علوم تربیتی و روان شناسی و گفتار درمانی در پی تشخیص و درمان مشکلات این قبیل کودکان بوده‌اند .

بیش از شصت تعریف برای اختلالات یادگیری وجود دارد که معروفترین آنها عبارتست از:

اختلال در یک یا چند فرآیند روانی پایه به درک یا استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می‌شود و می‌تواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن ، فکر کردن ، صحبت کردن ، خواندن ، نوشتن ، حجمی کردن یا انجام محاسبه‌های ریاضی ظاهر شود. این اصطلاح شرایطی چون معلولیتهای ادراکی ، آسیب دیدگیهای مغزی ، نقص جزئی در کار مغز ، ریس ‌لکسی یا نارسا خوانی و آفازیای رشدی را در بر می‌گیرد. از سوی دیگر ، اصطلاح یاد شده آن عده را که اصولا بواسطه معلولیتهای دیداری ، شنیداری یا حرکتی همچنین عقب ماندگی ذهنی یا محرومیتهای محیطی ، فرهنگی یا اقتصادی به مشکلات یادگیری دچار شده‌اند را شامل نمی‌شود.

علل بروز اختلالات یادگیری :

ثابت شده است که علل بروز اختلالت یادگیری نسبتا مهم است. با این حال در پژوهشهای مختلف تاثیر عوامل زیر در بروز این اختلالات مورد تائید بوده‌اند. هر چند همواره تاثیر متقابل عوامل مورد نظر بوده است .

عوامل فیزیولوژیک موثر در بروز اختلالات یادگیری :

بسیاری از متخصصان بر این باورند که علل اساسی و عمده اختلالات یادگیری آسیب دیدگی مغزی شدید یا جزئی و صدمه وارده به دستگاه عصبی مرکزی است .

عوامل موثر در بروز اختلالات یادگیری:

شواهدی در دست است که نشان می‌دهد اختلالات یادگیری احتمالا در برخی خانواده‌ها بیش از دیگران دیده می‌شود. مطالعات انجام شده بر روی دوقلوها به گونه‌ای حاکی از نشانه‌های عمل ژنتیکی است . واکر ، " کول" و " ولف" به الگوهای خانوادگی پی برده‌اند که با اختلالات یادگیری پیوند دارند.

عوامل بیوشیمیایی موثر در بروز اختلالات یادگیری :

گفته شده است که اختلالات گوناگون متابولیکی در حکم عواملی هستند که موجب اختلالت یادگیری می‌شوند. برخی از عوامل بیوشیمیایی که در ارتباط با اختلالات یادگیری از آنها نام برده شده است عبارتند از: هایپوگلیسمی ، عدم توازن استیل کولی نستروز و کم کاری تروئید.

عوامل پیش هنگام و قبل از تولد در بروز اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیری برخی کودکان می‌تواند بواسطه مشکلاتی باشد که پیش از تولد ، هنگام تولد و بلافاصله بعد از تولد وجود داشته است .

از جمله عوامل پیش از تولد عبارتند از:.....

ادامه نوشته

برنامه درسي دوره كارشناسي ارشد گفتار درماني

مشخصات دوره برنامه كارشناسي ارشد

رشته گفتار درماني


1- طول دوره و ساختار آن:

طول تحصيلي در اين دوره براساس آيين‌نامة كارشناسي ارشد ناپيوسته مصوب شوراي عالي برنامه ريزي ۴ ترم مي‌باشد.

2- نام دروس و تعداد واحدهاي درسي:

دروس اين دوره شامل درسهاي پايه، اختصاصي اجباري، اختصاصي اختياري و پايان‌نامه به شرح زير است:

 

دروس پايه                                   12                   واحد

دروس اختصاصي اجباري               12                   واحد

دروس اختصاصي اختياري               4                     واحد

پايان نامه                                     4                     واحد

جمع                                           32                    واحد


ادامه نوشته

والدين و هنجارهاي گفتار و زبان كودكان

پسر شما دوساله است و هنوز حرف نمي‌زند. او كلمات كمي را مي‌داند، اما به نظر مي‌آيد در مقايسه با همسالانش عقب‌تر است.

 به‌ خاطر مي‌آوريد كه خواهرش در سن او مي‌توانست جمله بسازد. با اين اميد كه او عقب‌افتادگي خود را جبران مي‌كند، جست‌وجوي مشاوره تخصصي را به تعويق مي‌اندازيد. با خود مي‌گوييد بعضي بچه‌ها زود راه مي‌روند و بعضي‌ها زود حرف مي‌زنند، چيزي براي نگراني وجود ندارد.
اين سناريو در بين والديني كه بچه‌هايشان در حرف‌زدن كند هستند، مشترك است. والدين جست‌وجوي كمك را به تأخير مي‌اندازند مگر اين‌كه در ساير زمينه‌هاي رشدي نيز «كندي» را مشاهده كنند. برخي والدين ممكن است خود را با اين بهانه آرام كنند كه «او اين عادت را پشت‌سر مي‌گذارد» يا «او فقط به فعاليت‌هاي جسمي بيشتر علاقه دارد».
دانستن اين‌كه چه چيزي در رشد گفتار و زبان «هنجار» است، مي‌تواند كمك كند كه شما بفهميد آيا بايد نگران باشيد يا اين‌كه فرزند شما مطابق برنامه درست پيش مي‌رود.

* برخي از نشانه‌هاي هشدار دهنده مشكلات احتمالي چيست؟
- اگر نگران رشد گفتار و زبان در كودك خود هستيد، چيزهايي وجود دارد كه مي‌توانيد به آن توجه كنيد. نوزادي كه به صدا پاسخ نمي‌دهد يا توليد آوا ندارد به‌طور خاص اهميت دارد. بين 12 تا 24 ماهگي به اين نشانه‌ها بايد توجه كرد:
- از حركات سر و دست مانند باي‌باي با دست حدود 12 ماهگي استفاده نمي‌كند.
- ترجيح مي‌دهد از حركات سر و دست به‌جاي توليد آوا براي برقراري ارتباط حدود 18 ماهگي استفاده كند.
- در تقليد اصوات حدود 18 ماهگي مشكل دارد.
براي كودك بالاي دو سال بايد دنبال كمك ‌تخصصي بود اگر:
- فقط مي‌تواند گفتار يا اعمال را تقليد كند و به‌طور همزمان كلمات يا عبارت‌هايي توليد نمي‌كند.
- فقط صداهايي يا كلمات خاصي را تكرار مي‌كند و از زبان شفاهي براي برقراري ارتباط فقط در حد رفع نيازهاي اساسي‌اش استفاده مي‌كند.
- از دستورات ساده نمي‌تواند پيروي كند.
- تن صداي غيرمعمولي دارد (مثل صداي گوش‌خراش يا تودماغي).
- فهميدن كلماتش سخت‌تر از آنچه كه از همسالانش انتظار مي‌رود، است. والدين و مراقبين دايمي بايد حدود نيمي از گفتار كودك خود را در سن دو سالگي و حدود سه‌چهارم از گفتار در سن سه سالگي را بفهمند. حدود 4 سالگي بايد گفتار كودك تقريباً كامل فهميده شود، حتي توسط افرادي كه كودك آنها را نمي‌شناسد.

*‌ چه دلايلي گفتار يا زبان را با تأخير مواجه مي‌كند؟
- دلايل زيادي براي تأخير در رشد گفتار و زبان وجود دارد. تأخيرهاي گفتاري در يك كودك با رشد بهنجار به‌ندرت به دليل اختلالات دهاني مانند مشكلات زبان يا كام (سقف دهان) است.
تعدادي از كودكان با تأخيرهاي گفتاري، مشكلات دهاني- حركتي دارند، به اين معني كه ارتباط كافي در حوزه‌هايي از مغز كه مسئول توليد گفتار است وجود ندارد. كودك با مشكلاتي در استفاده از لب‌ها، زبان و فك در توليد اصوات گفتاري مواجه است. گفتار ممكن است تنها مشكل باشد يا همراه با ساير مشكلات دهاني- حركتي مانند مشكلات تغذيه‌اي باشد. همچنين تأخير گفتار ممكن است نشانگر يك تأخير رشد «كلي» (يا عمومي) باشد.
مشكلات شنيداري نيز به‌طور كلي با تأخير گفتار مرتبط است. به اين دليل هر موقع كه نگراني در مورد گفتار وجود دارد شنوايي كودك بايد توسط يك شنوايي‌شناس بررسي شود. اگر كودك مشكل شنوايي دارد، ممكن است مشكل فهميدن، تقليد كردن و استفاده از زبان نيز داشته باشد.
عفونت گوش، به‌خصوص عفونت‌هاي مزمن مي‌تواند بر توانايي شنيداري اثر بگذارد. اگرچه عفونت‌هاي ساده گوش كه به‌طور مناسب درمان مي‌شوند نبايد اثري بر روي گفتار داشته باشند. توجه به اين نكته مهم است كه مطابق توصيه‌هاي جاري پزشكي در موقعيت‌هاي خاص و بسته به سن كودك، عفونت‌هاي گوش مي‌تواند مورد درمان فوري قرار نگيرد، زيرا بيشتر آنها بدون درمان برطرف مي‌شوند.

* آسيب‌شناسان گفتار- زبان چه كاري انجام مي‌دهند؟
- اگر خود شما يا دكتر فرزندتان، مشكوك شديد كه كودك مشكل دارد، ارزيابي اوليه توسط يك متخصص (كه آسيب‌شناس گفتار- زبان ناميده مي‌شود) ضروري است. البته اگر با وجود همه اينها مشكلي وجود نداشته باشد يك ارزيابي ترس شما را برطرف خواهد كرد.   در انجام ارزيابي، آسيب‌شناس گفتار- زبان به مهارت‌هاي گفتاري و زباني كودك در متن رشد كلي وي توجه مي‌كند. همراه با مشاهده كودك از آزمون‌ها و مقياس‌هاي استاندارد و نيز دانش خود در مورد نقاط عطف رشد گفتار و زبان استفاده مي‌كند. همچنين وي ارزيابي مي‌كند كه:
- چه چيزي را كودك مي‌فهمد (زبان پذيرا)
- چه چيزي را مي‌تواند بگويد (زبان گويا)
- آيا كودك تلاش مي‌كند با ساير شيوه‌ها مثلاً اشاره كردن، تكان دادن سر، حركات سر و دست و... ارتباط برقرار كند.
- وضعيت دهاني- حركتي كودك چگونه است (دهان، زبان، كام كودك براي گفتار و نيز خوردن و بلعيدن چگونه با هم كار مي‌كنند).
اگر آسيب‌شناس گفتار- زبان دريابد كه كودك نياز به گفتار درماني دارد، سهيم شدن شما خيلي مهم خواهد بود. مي‌توانيد جلسات درماني را مشاهده كنيد و ياد بگيريد در آن فرآيند مشاركت كنيد. همچنين  گفتاردرمانگر به شما نشان مي‌دهد كه چه‌طور بايد با كودك در خانه كار كنيد تا مهارت‌هاي گفتاري و زباني وي را بهبود بخشيد. البته، نتيجه ارزيابي توسط آسيب‌شناس گفتار- زبان ممكن است نشان دهد كه انتظارات شما خيلي بالا بوده است. منابع تربيتي كه مراحل رشد را مشخص مي‌كند، ممكن است به شما كمك كند كه به كودك خود واقع‌بينانه نگاه كنيد.

* والدين چه كاري مي‌توانند انجام دهند؟
- در اينجا چند پيشنهاد كه مي‌توانيد در خانه به‌كار ببريد، مي‌آوريم:
- زمان زيادي را براي مكالمه با كودك اختصاص دهيد، حتي در دوره نوزادي حرف بزنيد، آواز بخوانيد و تقليد اصوات و اداها را تقويت كنيد.
- براي كودك كتاب بخوانيد. از نوزادي شروع كنيد. يك كتاب را نبايد كامل بخوانيد، اما دنبال كتاب‌هاي تصويري نرم يا بزرگ مناسب باشيد كه كودك را تشويق مي‌كند. در حالي كه شما تصوير را نام مي‌بريد به آن نگاه كند. يا كتاب‌هاي برجسته‌اي كه كودك آن را لمس كند. همچنان كه كودك بزرگتر مي‌شود، اجازه دهيد تصاوير قابل شناسايي را نشان دهد و سعي كند آنها را نام ببرد. سپس به شعرهاي مهدكودكي بپردازيد كه جذابيت‌هاي ريتميك دارد. بعد به كتاب‌هاي قابل پيش‌بيني بپردازيد كه كودك در آن مي‌تواند آنچه را رخ مي‌دهد، پيش‌بيني كند. حتي كودك ممكن است شروع به حفظ كردن داستان‌هاي محبوب خود كند.
- از موقعيت‌هاي روزانه براي تقويت گفتار و زبان كودك استفاده كنيد. براي مثال در خواربارفروشي اسم مواد غذايي را بگوييد، درباره آنچه براي ناهار يا شام مي‌پزيد يا وقتي كه اتاق را تميز مي‌كنيد، توضيح دهيد. اشياي دور و بر خانه را به او نشان دهيد و موقعي كه رانندگي مي‌كنيد به صداهايي كه مي‌شنويد، اشاره نماييد. سؤال بپرسيد و پاسخ‌هاي كودك را تشويق كنيد (حتي زماني كه فهم آنها سخت است). آسان صحبت كنيد اما هيچ‌وقت از زبان بچه‌گانه استفاده نكنيد.
در هر سني از كودك، شناسايي و درمان فوري مشكلات، بهترين رويكرد براي كمك به تأخير گفتاري و زباني است. با درمان و زمان كافي و مناسب، كودك بهتر قادر به مكالمه با شما و بقيه دنيا خواهد بود.