شنوایی سنجی گفتاری

 

 

شنوایی سنجی گفتاری توانایی یک مراجع را در شنیدن یا درک گفتار ، ارزیابی می کند.

ممکن است برای ارزیابی اثرات تقویت(amplification) هم مفید باشد. دو مورد از مهم

 ترین یافته های شنوایی سنجی گفتار ، آستانه دریافت گفتار (speech reception scros)

و امتیازات تشخیص گفتار (speech recognition scors) است.

SRT  نشان دهنده پایین ترین سطح دسی بل است که در آن یک مراجعمی تواند به درستی

فهرست استانداردی از کلمات دو هجایی (spondee) را در 50 %موارد تشخیص

دهد.hotdog,baseball,cupcake, مثال هایی از این کلمات هستند.

SRT طبیعی بین +6 دسی بل و _6 دسی بل از میانگین تن خالص است (میانگین آستانه

های تن خالص در 500،1000،2000 هرتز).

امتیازات تشخیص گفتار، توانایی مراجع را در تشخیص کلمات نشان می دهد. آزمون در

یک سطح دسی بل بالاتر از SRT انجام می شود. از مراجع خواسته می شود که کلمه

صحیح را از میان جفت های هم آوا ( beech- peech , cat-bat) جدا کند.یا کلمات منفرد

را تکرار کند (cat, day …..) امتیاز طبیعی بین 90 تا 100 % پاسخ صحیح است.

 

Reference :

Kenneth G. Shipley  &  Julie G. Mcafee

 

بازی با نوزادان 4-6 ماهه

1-کودک از چهارماهگی می تواند اشیا را با دو دست خود بگیرد. یک توپ اسفنجی تهیه کنید و به کودک بدهید تا با دو دست خود آن را بگیرد.

2-یک اسباب بازی رنگی به نوزاد نشان بدهید. وقتی توجه نوزاد به آن شی جلب شد،آن شی را  زیر پتوی نوزاد پنهان کنید.حتما دقت کنید که کودک جای پنهان شدن شی را ببیند.منتظر عکس العمل تو باشید، برای این بازی نوزاد را باید به صورت نشسته و در بغل خود بگیرید.

3-اگر هوا مناسب باشد ، با کودک خود در فضای باز و زیر نور خورشید به آرامی بازی کنید.

4-هنگام حمام کردن نوزاد می توان بازی های لذت بخشی را با نوزاد انجام داد.نوزاد آب بازی را دوست دارد. حتما درجه آب را کنترل کنید و از شامپوهایی استفاده کنید که باعث اذیت کودک نشوند.

5-نوزاد را به روی شکم بخوابانید یک شی صدادار مانند زنگوله یا جغجغه به دست او بدهید وآن را به صدا درآورید و کودک را تشویق کنید تا برای گرفتن آن کمی بخزد و جلو بیاید ، این بازی می تواند زمینه ساز مناسبی باشد برای اینکه کودک به صورت  چهار دستو پا حرکت کند و آنرا برای راه رفتن آماده سازد.

اسباب بازی برای نوزادان 4-6 ماهه

-جغجغه، زنگوله، عروسک های صدادار: اسباب بازی هایی که با پرتاب کردن ،فشار دادن کلید یا تکان دادن صدا می دهند.

-عکس هایی که با پوشش پلاستیکی و آینه بچه: اینها را باید در کنار تخت کودک آویزان کرد طوری که بتواند آنها را ببیند.

-اسباب بازی یا توپ های نرم: بهترین اسباب بازی از این نوع ، آنهایی هستند که بدنه آنها از جنس های مختلف باشد.

-اسباب بازی های فشاری یا مکیدنی، حلقه ها و سایر اسباب بازی های پلاستیکی  قالبی که کودک بتواند به راحتی در دست بگیرد و در دهانش بگذارد.

-آویزهای بالای گهواره که به شکل ها و طرح های مختلفی باشد و از رنگ های شاد و خوشرنگ درست شده باشد ، برای بازی و لذت بردن نوراد ضروری است.

منبع:

کتاب سبز

ویژگی های متفاوت دیزآرتری و آپراکسی

 

دیزآرتری و آپراکسی دو اختلال حرکتی گفتار هستند که بر بیان شفاهی اثر می گذارند. گاهی اوقات این دو اختلال اشتباه گرفته می شوند ، این خطا به ویژه در درمانگران تاژه کار دیده می شود. به هر حال، علامت های آنها کاملا متفاوت هستند. برای تشخیص صحیح و مناسب ، درک و شناخت تفاوت های بین دو اختلال اهمیت دارد.

دیزآرتری

آپراکسی

·       کل فرآیند گفتار آسیب دیده است (تنفس، آواسازی، تشدید، تولید و نوای گفتار)

·       فرآیند گفتار به طور عمده در تولید آسیب دیده است. ممکن است نوای گفتار غیر طبیعی باشد.

·       نوعی تقییر در حالت عادی کشش ماهیچه ها وجود دارد  که از آسیب های ثانویه عصب شناختی است و منجر به اشکالاتی در فعالیت های حرکتی ارادی و غیر ارادی می شود (بلعیدن ، جویدن، لیسیدن)

·       نوعی تغییر در برنامه ریزی حرکتی وجود دارد که از آسیب های ثانویه عصب شناختی است ولی کشش ماهیچه ها آسیب ندیده است.فعالیت های حرکتی غیر ارادی به طور واقعی آسیب ندیده اند.

·       خطاهای گفتاری ناشی از نوعی گسیختگی در کنترل عضلانی دستگاه های عصبی مرکزی یا محیطی است.

·       خطاهای گفتاریناشی از نوعی گسیختگی در فرستادن پیام از قشر حرکتی به ماهیچه های گفتار است.

·       خطاهای گفتاری با ثبات بوده وقابل پیش بینی است. قسمت ها یا بخش های واضح در گفتار دیده می شود.

·       خطاهای گفتاری ثبات نداشته و غیر قابل توجیه است. قسمت ها یا بخش های واضح همراه با  تولید  خوب در گفتار وجود دارد.

 

·       خطاهای تولیدی بیشتر از نوع خراب گویی وحذف هستند.

·       خطاهای تولیدی بیشتر از نوع جانشینی، تکرار ، اضافه گویی،جا به جا شدگی ، کشیده گویی، حذف و اضافه گویی( که کمتر شایع است) هستند.

·       همخوان ها به طور ثابت نادرست تولید می شوند؛ ممکن است واکه ها طبیعی باشند.

·       همخوان ها دشوارتر از واکه ها هستند، مرکب ها دشوارتر از ساده ها هستند. همخوان های آغازین دشوارتر از همخوان های انتهایی هستند، سایشی ها و همخوان های مرکب دشوارترین همخوان ها هستند. همانطور که به پیچیدگی الگوهای حرکتی افزوده می شود ، خطاها افزایش می یابند.

·       ممکن است سرعت گفتار آهسته باشد و با تلاش ، سختی ، فشار و انقباض عضلانی و پشتوانه ضعیف تنفسی دیده شود.

·       ممکن است اختلال نوای گفتار به عنوان رفتارهای جبرانی رخ دهند( توقف، شروع دوباره،دشوار بودن شروع آواسازی  و ومشکل در پیدا کردن وضعیت درست تولیدی).

·       همانطور کع سرعت صخبت کردن افزایش می یابد میزان قابل فهم بودن گفتار کاهش می یابد.

·       گاهی اوقات با افزایش سرعت صحبت کردن میزان قابل فهم بودن گفتار افزایش می یابد.

·       افزایش پیچیدگی واژه  یا عبارت منجر به تولید ضعیف تر می شود.

·       افزایش پیچیدگی واژه یا عبارت  منجر به تولید ضعیف تر می شود.

 

 

Referenc:

Assessment in speech language pathology

Kenneth G. Shipley

Julie G. Mcafee

رقت بارترین منظره ای که مرگ را نیز می گریاند، التماس یک گرگ است! ناله عاجزانه یک شیر است! نه، گریستن یک مرد است!

                                                                                       دکتر شریعتی 

ترانه ی کوچک

 

تو کجایی؟

در گستره بی مرز این جهان

تو کجایی؟

من در دوردست ترین جای جهان ایستاده ام:

کنار تو.

تو کجایی؟

در گستره ی ناپاک این جهان

تو کجایی؟

من در پاک ترین مقام جهان ایستاده ام :

بر سبزه شور این رود بزرگ که می سراید

برای تو.

                                                                                                          احمد شاملو