آشنایی با رشته گفتار درمانی
اختلالات زباني كودكان و بزرگسالان
اختلالات صوت و تشديد
اختلالات توليد ( تلفظ آواهاي گفتاري )
اختلالات رواني گفتار ( شامل لكنت و تندگويي يا كلاترينگ )
اختلالات بلع
رشد وعملكرد طبيعي گفتار وزبان ، نيازمند سلامت دستگاه هاي مغز و اعصاب ، شنوايي و اندامهاي گفتاري و سلامت عاطفي – رواني است. بنابر اين هر مشكلي كه به صورت ژنتيكي ، عملكردي ، اكتسابي و يا وابسته به نابسامانيهاي دوران رشد، ساختار طبيعي و يا عملكرد درست دستگاههاي مزبور را تحت تأثير قرار دهد، موجب بروز انواعي از اختلالات گفتار وزبان خواهد شد. آسيب شناس گفتار و زبان كه در كشورما "گفتاردرمانگر" ناميده مي شود، بر اساس اطلاعاتي كه از طريق مشاهده ، معاينه ، مصاحبه و اجراي آزمونهاي تخصصي بر روي مراجعين به دست مي آورد، احتمال وجود اختلالات مربوط به حوزه تخصصي خود را بررسي كرده و در صورت نياز با استفاده از روشهاي مختلف به توانبخشي يا درمان فرد مبتلا مي پردازد . اين مداخلات عمدتأ به شكل " آموزش " انجام شده وبدون تجويز دارو يا روشهاي جراحي و مانند آن صورت مي پذيرد.
فارغ التحصيلان مقطع كارشناسي گفتاردرماني مي تواندد باارائه مدارك،عضو سازمان نظام پزشكي كشور باشند و شماره نظام گفتاردرماني دريافت نمايند و براساس قوانين درصورت دارابودن شرايط كافي بطورمستقل دفترگفتاردرماني راتاسيس نمايند.
تربيت متخصصين گفتاردرماني از سال 1352 در مدرسه عالي توانبخشي آن زمان آغاز شد و پس از پيروزي انقلاب اسلامي در دانشكده علوم توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي – درماني ايران ادامه يافت. اين دانشگاه تاسال 1372 تنها مركز آموزشي گفتاردرماني در كشور ما بوده است و اكنون با 34 سال تجربه همه ساله در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد گفتاردرماني ، دانشجو مي پذيرد و اميد است با همكاري مسئولين به زودي مقطع دكتراي گفتار و زبان در اين دانشگاه راه اندازي شود.
این وبلاگ جهت معرفی رشته تحصیلی گفتار درمانی و ارایه مطالب علمی در این زمینه ایجاد شده است.